Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Cztery kółka II RP

Dodano: 03/05/2016 - Nr 18 z 4 maja 2016
Z racji zewnętrznych uwarunkowań politycznych Polska nie mogła wystartować w wyścigu motoryzacyjnym na początku dwudziestego stulecia, mimo że już cztery lata po odzyskaniu niepodległości mieliśmy konstrukcje samochodów rywalizujące, a nawet – jak twierdzą niektórzy – przewyższające to, co proponowały niektóre firmy zachodniej Europy Zawdzięczaliśmy je zdolnym inżynierom, wśród których jednego można nazwać bez cienia przesady genialnym konstruktorem i wizjonerem. Mowa o Tadeuszu Tańskim, który zaprojektował jeden z najbardziej nowatorskich samochodów tamtych czasów. Niestety, często bywa tak, że nie wygrywa lepszy. Powszechna jest dziś opinia, że polski przemysł motoryzacyjny nie istnieje. Nie jest to jednak wynik zaniedbań ostatnich 25 lat, lecz bezwzględnej walki, a niekiedy nieczystej gry, prowadzonej jeszcze w latach 1918–1939.  Nie pomogła też pewna  krótkowzroczność naszych elit politycznych dwudziestolecia międzywojennego.  Polska w 1918 r., w którym na nowo
     
7%
pozostało do przeczytania: 93%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów oraz lektora na gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas [email protected]

W tym numerze