Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Jak w szwajcarskim zegarku

Dodano: 28/06/2011 - Nr 26 z 29 czerwca 2011
Pierwszy polski odcinek: Warszawa–Rogów Przeszkody stawiane przez mocarstwa rozbiorowe spowodowały, że pierwszy odcinek na trasie łączącej Warszawę z Zagłębiem między Warszawą i Rogowem został oddany dopiero w 1845 r. Historia naszego kolejnictwa zaczęła się wcześniej, niż miało to miejsce w Holandii, Danii, Hiszpanii, Norwegii, Szwecji, Portugalii czy Grecji. W Grecji pierwszy odcinek kolei oddano do eksploatacji dopiero w 1869 r. Dzięki wcześniejszym staraniom po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. mogliśmy rozpocząć przejmowanie sieci kolejowej o długości 15 947 km. Był to majątek zniszczony w ok. 50 proc. przez działania wojenne. Straty z tego tytułu oceniono na 594 mln franków szwajcarskich w złocie. Działania obstrukcyjne spowodowały, że ostatnie składniki tego majątku zostały przekazane przez stronę austriacką na podstawie traktatu z Saint-Germain dopiero w 1924 r. Faktycznie więc na dołączenie do czołówki kolei europejskich pozostało przedwojennym władzom PKP
     
13%
pozostało do przeczytania: 87%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów oraz lektora na gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas [email protected]

W tym numerze