Polskich dróg ciągle mało. Rozwój infrastruktury drogowej to rozwój gospodarczy Polski
Mimo pojawiających się w przestrzeni publicznej zarzutów, iż w branży transportu sektor drogowy rozwija się u nas znacznie szybciej niż kolejowy, sieć dróg, zwłaszcza autostrad i dróg ekspresowych, rośnie i tak wolniej niż w innych krajach Europy.
Oba zjawiska dają się wytłumaczyć. Faktycznie, jak zaznacza w ostatnim raporcie Instytut Staszica, w całej branży transportowej „w Polsce udział transportu drogowego nieprzerwanie rośnie, obecnie znacznie przekraczając 80 proc., dla porównania w 2010 r. wynosił 69,5 proc. Jednocześnie widać duże dysproporcje między finansowaniem inwestycji drogowych (ponad 383 mld zł w obecnych programach rządowych) i kolejowych (około 133 mld zł)”.
Jednak należy pamiętać, że ów udział transportu drogowego przynajmniej po części można uzasadnić odpowiedzią państwa na znaczący przyrost liczby samochodów osobowych (nie licząc dostawczych i ciężarowych) w Polsce, jaki nastąpił w ostatnich dekadach. Podczas gdy w 1990 roku po



Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów
SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów oraz lektora na gazetapolska.pl
Gazeta Polska miesięcznie
25,00 złMiesięczny dostęp do wszystkich treści serwisu www.gazetapolska.pl.
Masz już subskrypcję? Zaloguj się
- Możliwość odsłuchiwania artykułów gdziekolwiek jesteś [NOWOŚĆ]
- Dostęp do wszystkich treści bieżących wydań "Gazety Polskiej"
- Dostęp do archiwum "Gazety Polskiej"
- Dostęp do felietonów on-line
* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl
W tym numerze
-
Beneficjentem politycznym zaangażowania GRU w walkę z prezydentem i rządem RP w roku wyborczym 2023 był obóz polityczny Donalda Tuska, który w sferze werbalnej uczynił z „j…ć PiS” swoje przesłanie...
-
Wolność dana nam jest jak resztki dla psa, czyli przypadek ośmiu gwiazdek
Napisy na murach to broń, która może zdecydować o likwidacji niepodległości Polski. Gdybym w czasach rządów PiS postawił taką tezę, zostałaby ona wyśmiana jako absurdalny, infantylny pomysł... -
Niemcy mogą być dumni z Tuska
Wygaszają gospodarkę morską, portową i żeglugę, aby gospodarka niemiecka rozwijała się bez konkurencji z Polski. Po to Tusk został premierem – mówi Marek Gróbarczyk, były minister gospodarki morskiej... -
Afera o Mateckiego, czyli czego boi się Tusk
Do opinii publicznej, mimo kordonu medialnego wokół władzy, przedostały się informacje, że ekipa nowego prezydenta Stanów Zjednoczonych zwróciła uwagę na Tuska i jego bezprawie. To może wywołać w ... -
Wybory na Ukrainie?
Wrócił temat wyborów prezydenckich na Ukrainie. Zełenskiego chce się pozbyć zarówno Putin, jak i Trump. Z różnych powodów. Tyle że trudno dziś znaleźć nad Dnieprem godnego rywala dla przywódcy czasu... -
Generał Fieldorf w rękach czerwonych „wyzwolicieli”
80 lat temu, 7 marca 1945 roku, generał Fieldorf został aresztowany przez NKWD. Trafił do łagru. Oprawcy nie wiedzieli, że w ich ręce wpadł jeden z najwybitniejszych przywódców Polskiego Państwa...