IoT w telemetrii i logistyce – przyszłość efektywności i monitorowania
Internet rzeczy to jeden z elementów tzw. czwartej rewolucji przemysłowej, czyli gospodarki opartej na danych, sieciach informatycznych i automatyzacji. Istotną gałęzią innowacyjnej gospodarki jest logistyka – procesy logistyczne wykorzystujące rozwiązania IoT są bardziej efektywne, pozwalają też ograniczyć koszty i zwiększyć satysfakcję klientów.
Jak IoT zmienia branżę logistyczną i telemetrię
Internet rzeczy (IoT – Internet of Things) nie jest nową technologią – koncepcja ta ma już ponad dwie dekady. Jednak w ostatnich latach coraz więcej firm z różnych gałęzi gospodarki sięga po zaliczające się do tej kategorii rozwiązania informatyczne. Dzięki wdrożeniu IoT mogą one usprawnić swoje codzienne funkcjonowanie i zaproponować klientom wyższą jakość usług. Dotyczy to również branży logistycznej oraz przedsiębiorstw, które utrzymują flotę pojazdów – chociażby służbowych.
Czym jest IoT? To cały ekosystem inteligentnych urządzeń, które gromadzą, przetwarzają i wykorzystują dane – funkcjonują one w ramach sieci umożliwiającej wymianę informacji. Chociaż rozwiązania te kojarzyć mogą się z produktami dostępnymi dla przeciętnego konsumenta (np. w ramach coraz popularniejszych systemów Smart Home), to znajdują one zastosowanie przede wszystkim w przemyśle – w tym w logistyce.
Przemysłowe urządzenia IoT to inteligentne czujniki, różnego rodzaju sterowniki czy siłowniki, które wspierają realizowane procesy – umożliwiają tym samym ich automatyzację i ułatwiają analizę danych. Elementem IoT jest też telemetria – jednym z jej popularnych zastosowań w przedsiębiorstwach jest śledzenie pojazdów wchodzących w skład firmowej floty.
W firmach logistycznych internet rzeczy jest wdrażany, aby usprawnić procesy logistyczne, optymalizować koszty czy ograniczyć zużycie zasobów. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny z perspektywy walki ze zmianami klimatu, jednak jest też jednym z czynników branych pod uwagę w ramach procesu certyfikacji obiektów magazynowych. Operatorzy logistyczni decydują się na internet rzeczy nie bez powodu – mogą w ten sposób uzyskać nie tylko wzrost wydajności, ale też ograniczyć koszty.
Jakie są przykłady zastosowań IoT w branży logistycznej i telemetrii?
Jak w praktyce IoT wykorzystuje branża logistyczna? Wystarczy wskazać na zarządzanie flotą, zarządzanie magazynem i śledzenie zapasów. Szerzej o każdym z tych zagadnień z uwzględnieniem IoT przeczytasz poniżej.
Zarządzanie flotą
Pojazdy wchodzące w skład firmowej floty muszą być regularnie serwisowane i ubezpieczane. Z perspektywy przedsiębiorstwa istotne jest jednak również to, w jaki sposób są one wykorzystywane przez pracowników. Kontrola zużycia paliwa, pokonywanych tras czy prędkości jazdy to sposób, aby zwiększyć efektywność, płacić mniej za utrzymanie firmowych samochodów oraz zwiększyć satysfakcję klientów. Nowoczesne urządzenia IoT oferują szeroki zakres telemetrii dzięki integracji sprzętu i oprogramowania analitycznego. O czym mowa? Urządzenie zamontowane w pojeździe pozwala monitorować:
- trasy przejazdu – zarówno w czasie rzeczywistym, jak i historyczne;
- zdarzenia – do tej kategorii zaliczają się choćby nagłe hamowania, przekroczenia dopuszczalnej prędkości i kolizje;
- dane audiowizualne – znajdujący się w pojeździe rejestrator nie tylko pozwala na zapoznanie się z obrazami czy nagraniami z kamery, ale też umożliwia podgląd na żywo;
- dane diagnostyczne – np. o bieżącym spalaniu czy obrotach silnika;
- styl jazdy kierowcy – informacje te są istotne m.in. w przypadku firm organizujących transport publiczny.
Takie rozwiązanie jest proponowane przez firmę Internetum.
Monitoring firmowych pojazdów z wykorzystaniem IoT ma jeszcze jedną przewagę – pozwala obniżyć koszty składki ubezpieczeniowej. Dane gromadzone w związku z eksploatacją pojazdów umożliwiają ubezpieczycielom lepszą ocenę ryzyka, a w konsekwencji zaproponowanie korzystniejszej oferty. W przypadku dużych firm, które mają rozbudowaną flotę pojazdów, roczne oszczędności z tego tytułu mogą być spore.
Zarządzanie magazynem
O ile wykorzystanie innowacyjnych technologii w zarządzaniu magazynem nie jest niczym nowym, o tyle wdrożenie rozwiązań IoT zintegrowanych z systemem WMS (Warehouse Management System) otwiera przed firmami zupełnie nowe możliwości. Internet rzeczy w magazynie to nie tylko sensory i czytniki RFID, ale też np. autonomiczne pojazdy czy zaawansowane systemy sortowania i kompletacji zamówień. Najważniejsze są jednak dane – wyczerpujące informacje zebrane z wielu źródeł mogą zostać wykorzystane na wiele sposobów. Wspierają one procesy decyzyjne, ułatwiają planowanie i umożliwiają szybszy rozwój.
Rozwiązania IoT oznaczają także większe bezpieczeństwo – zarówno obiektu magazynowego, składowanych w nim towarów, jak i pracujących w nim osób. Urządzenia wchodzące w skład internetu rzeczy monitorują parametry środowiskowe (np. wilgotność czy temperaturę powietrza), odpowiadają za kontrolę dostępu i lokalizację pracowników. Wszystko to sprawia, że przedsiębiorstwo wykorzystujące IoT w zarządzaniu magazynem zyskuje znaczną przewagę konkurencyjną.
Śledzenie zapasów
Jednym z największych wyzwań logistyki magazynowej jest optymalne zarządzanie stanem zapasów. Aby zapobiegać stratom czy brakom towarów, firmy logistyczne decydują się na wdrożenie innowacyjnych technologii – jedną z nich jest internet rzeczy. Znaczniki i czytniki RFID w połączeniu z sensorami wagi pozwalają kontrolować poziom zapasów w czasie rzeczywistym. Jakie są korzyści? To choćby optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej, a także możliwość lepszego planowania łańcucha dostaw czy zastosowania logistyki just-in-time.
Śledzenie zapasów może być też krokiem do wdrożenia cross-dockingu. To system zarządzania asortymentem, który pozwala wyeliminować magazynowanie towarów. Brak konieczności czasowego składowania towarów w magazynie wiąże się z kolei z konkretnymi zaletami – mowa nie tylko o uproszczeniu logistyki przedsiębiorstwa, ale również wymiernych korzyściach finansowych. Oszczędności generuje:
- brak konieczności przechowywania towarów – przestrzeń magazynowa może być dużo mniejsza, a to oznacza mniejsze koszty jej utrzymania;
- szybkie dostarczenie towarów do odbiorcy – w rezultacie firma może liczyć na kolejne zlecenia lub współpracę długoterminową.
Co więcej, dzięki wdrożeniu urządzeń IoT system zarządzania magazynem ma dostęp do aktualnych danych – w konsekwencji możliwa jest automatyczna kontrola zapasów. Co to oznacza w praktyce? Możliwość zautomatyzowanego składania zamówień, gdy sensory wykryją, że ilość towaru spadła poniżej zdefiniowanego poziomu.
Jakie są korzyści i ryzyka związane z wdrożeniem IoT w logistyce i telemetrii?
Jak wszystkie rozwiązania IoT w logistyce to konkretne korzyści oraz pewne wyzwania. Tych pierwszych jest jednak znacznie więcej – to też główny powód, dla którego firmy z branży logistycznej wdrażają internet rzeczy. Na liście kluczowych zalet znajdują się:
- wsparcie procesu decyzyjnego – dane gromadzone przez czujniki IoT mogą zostać wykorzystane w ramach Big Data, a ich zwiększona dostępność i ułatwiona analiza usprawnia zarządzanie przedsiębiorstwem;
- konserwacja obiektów i urządzeń – w magazynach, w których pracują urządzenia, IoT może monitorować ich stan, a to z kolei pozwala zapobiec poważnym awariom;
- bezpieczeństwo – urządzenia oparte na koncepcji IoT zainstalowane m.in. w kontenerach transportowych pozwalają uzyskać informację o nieautoryzowanym dostępie;
- transparentność – zapewniając tracking przesyłek, firmy logistyczne i ich partnerzy mogą zaoferować klientom wgląd w proces dostawy;
- efektywność – ta korzyść ma związek z poprzednimi punktami; monitoring i analiza danych pozwala zoptymalizować procesy i szybko reagować na dostrzeżone problemy.
Co z ryzykami? Firmy, które decydują się na wdrożenie IoT, muszą pamiętać o bezpieczeństwie. To priorytetowa kwestia – luki w zabezpieczeniach czy niewystarczająca ochrona danych (w tym osobowych) mogą być źródłem dużych problemów (również wizerunkowych). Tym wyzwaniom można jednak przeciwdziałać, decydując się na współpracę ze sprawdzonym partnerem.
Artykuł Sponsorowany