Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Port Gdańsk zwiększa swoje możliwości przeładunkowe

mat. pras.
mat. pras.

- Port Gdańsk zapowiada stały rozwój i zwiększa zdolności przeładunkowe. Przebudowuje kolejne nabrzeża, dołącza do budowy terminalu regazyfikacyjnego FSRU, a zdolności przeładunkowe terminali zbożowych chce zwiększyć do 5,8 mln t rocznie - mówi w rozmowie z Gazetą Polską Codziennie Łukasz Malinowski, Prezes Portu Gdańsk

Jak Port Gdańsk zwiększał swoje możliwości przeładunkowe w ostatnich latach? Jakie inwestycje dla realizacji tego celu przeprowadza obecnie?

Tylko w ostatnich 6. latach przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83%. Tym samym osiągnęły w 2022 r. najlepszy wynik w historii - 68,2 mln t. To pozwoliło gdańskiemu Portowi osiągnąć 13. miejsce wśród portów europejskich. Już obecnie Gdańsk jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. W celu zwiększenia możliwości przeładunkowych trwa obecnie realizacja przebudowy czterech kolejnych nabrzeży o łącznej długości 1916 m, wraz z infrastrukturą kolejową w Porcie Wewnętrznym. Właśnie pozyskał blisko 100 milionów euro dotacji na realizację projektu poprawy infrastruktury oraz wykonanie analizy systemu zasilania statków z instalacji lądowych. Projekt przewiduje m.in. przebudowę nabrzeży portowych. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku, powinny się zakończyć w roku 2027.

Jaki projekt inwestycyjny, umożliwiający rozładunek ropy z tankowców Port Gdańsk realizuje obecnie?

Wspólnie z Naftoportem Port Gdańsk rozpoczął prace projektowe dla budowy szóstego stanowiska („W”) dla rozładunku ropy z tankowców. Ma zostać ono przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC - o dł. ponad 300 m i szerokości do 60 m. W tym celu Port Gdańsk sfinansuje budowę drogi na estakadzie o szerokości ok. 7 m, pogłębi dno na potrzeby stanowiska „W”, jak również wybuduje nabrzeże dla postoju holowników obsługujących statki wchodzące do portu zewnętrznego. 

Jaki ważny projekt inwestycyjny, wpływający na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, Port Gdańsk będzie realizować wspólnie ze spółką Gaz-System? 

Nasze firmy zamierzają w najbliższych latach wybudować pływający terminal regazyfikacji LNG (tzw. FSRU) w rejonie Zatoki Gdańskiej. Obiekt będzie drugim gazoportem LNG w naszym kraju, po terminalu w Świnoujściu. Ma zostać wybudowany do 2027-2028 r. W tym celu trwają rozmowy z Urzędem Morskim. Pływający gazoport ma być zdolny do wyładunku gazu płynnego (LNG), jego procesowego składowania i regazyfikacji w wysokości do 6 mld m3 rocznie. Dzięki inwestycjom tego typu dodatkowo zwiększone zostanie bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju.

Bezpieczeństwo żywnościowe naszego kraju to jeden z priorytetowych kierunków, który pomogą realizować inwestycje prowadzone w Porcie Gdańsk. Jak bardzo rosną zdolności przeładunkowe terminali zbożowych w Porcie?

Obok surowców energetycznych zboże, to kolejny typ ładunków traktowany przez kierownictwo Portu priorytetowo. Przeładunki tego typu wzmacniają bezpieczeństwo żywnościowe Polski. Obecne możliwości przeładunkowe głównych terminali zbożowych w Porcie Gdańsk wynoszą 300 tys. t miesięcznie, zaś magazynowe – 126 tys. t. Przy czym w praktyce zboże jest głównie eksportowane: zarówno polskie jak i pochodzące z Ukrainy. W całym ub. roku terminale portowe przeładowały łącznie nieco ponad 1,9 mln t ziarna. Najnowsze dane wskazują, że w br. będzie go jeszcze więcej. Tylko od stycznia do końca maja wielkość przeładunku ziarna w Porcie wyniosła ok. 1,1 mln t. Nie powinno zatem dziwić, że firmy - operatorzy przeładowujący w Porcie zboża chcą realizować inwestycje, które jeszcze bardziej zwiększą jego możliwości przeładunkowe w tym zakresie.

Na tych inwestycjach operatorzy ci nie poprzestaną?

Dzięki postawieniu kolejnych namiotów i silosów możliwości przeładunkowe zbóż w Porcie wzrosną do 0,5 mln t miesięcznie, a rocznie – nawet do 5,8 mln t. W związku z tym Port Gdańsk spodziewa się wzmożenia ruchu samochodów ciężarowych. To dzięki nim będzie się odbywało do nawet ok. 70 proc. transportu ziarna do portu w najbliższym czasie. W okresach szczytu może przyjechać do portu nawet 1500 tych pojazdów. Port zwiększa więc sukcesywnie ilość kolejnych miejsc parkingowych. Łącznie funkcjonuje już 780 miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych. Zaś do połowy lipca liczba takich miejsc zwiększy się 970. Jednocześnie dzięki rakorafom, tj. urządzeniom do pobierania próbek zbóż przeznaczonych na eksport możliwe są badania jakości ziarna na trzech parkingach w granicach Portu Gdańsk. 

Mówimy o inwestycjach Portu Gdańsk na lądzie, jednak Port planuje przeprowadzenie innych projektów także na morzu?

Faktycznie, rozwój Portu Gdańsk obejmuje plany inwestycji także w głąb morza. O przyszłości Portu zdecydują zatem również nowe głębokowodne terminale. W planach znajduje się budowa Portu Centralnego, który ma powstać w wyniku zalądowienia akwenu i budowy pirsów. Jednak o ostatecznym kształcie tej inwestycji przesądzi realne zapotrzebowanie ze strony inwestorów, tj. operatorów terenów portowych. Tak, jak miało to miejsce w przypadku rozbudowy DCT Gdańsk (obecnie Baltic Hub), który docelowo zajmie powierzchnię 36 ha. Inwestycja rozpoczęła się w 2020 r., gdy Port Gdańsk ogłosił pierwsze postępowanie konkursowe na zalądowienie obszaru morskiego, znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Ostatecznie budowa nowego terminalu T3 została oficjalnie rozpoczęta w listopadzie ub.r. Kolejne, trzecie nabrzeże BH będzie mieć 717 m długości, 18 m głębokości. Dzięki temu możliwości przeładunkowe terminalu zwiększą się z 3 do 4,5 mln TEU rocznie. Oddanie do użytku T3 ma nastąpić w połowie 2024 r. Koszt inwestycji ma wynieść 2 mld zł. Ponadto inwestorzy zewnętrzni wykazują zainteresowanie zapleczem Portu Gdańsk. Spółka CTP rozpoczęła w bliskim sąsiedztwie Baltic Hub budowę parku przemysłowo-logistycznego, obejmującego dwa magazyny o łącznej powierzchni niemal 119 tys. mkw. 

Jakie ważne przedsięwzięcia w zakresie transportu podejmowane nie bezpośrednio w Porcie Gdańsk mogą wpłynąć na jego rozwój?

Myślę, że na nasz rozwój powinna wpłynąć również znajdująca się w trakcie realizacji trasa Via Carpatia o ponad 7,7 tys. km długości, która łączy się m.in. z autostradami i drogami ekspresowymi w naszym kraju. Będzie ona stanowić istotny korytarz transportowy z północy na południe Europy: od Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce - do Debreczyna na Węgrzech i dalej na południe do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Dzięki trasie transport będzie docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy (Morze Czarne) i greckich Salonik (Morze Egejskie). Ponadto wzrośnie atrakcyjność naszej części Europy, jako miejsca lokowania nowych inwestycji, m.in. w portach Trójmiasta.